יום חמישי, 24 באפריל 2014

חמשת העקרונות ללימוד שפה חדשה תוך חצי שנה


לאחרונה נתקלתי בהרצאה מאלפת מפי ד"ר כריס לונסדייל שממש ממחיש את העקרונות על פיהם פיתחנו את Arabic2use בצורה נפלאה. החלטנו לסכם ולהתאים עבורכם את עיקרי ההרצאה. חילקנו את המאמר לשני חלקים. זהו החלק הראשון.

השאלה שנעסוק בה היא: איך אנשים רגילים יכולים ללמוד שפה חדשה במהירות, בקלות וביעילות?
במאמר הבא אראה לכם שכל אחד מסוגל ללמוד שפה חדשה בשישה חודשים אם הוא מכיר את חמשת העקרונות. חשוב לציין שהעקרונות הללו אמנם באים לידי ביטוי בתכנית שלנוArabic2use  אך הם תלויים אך ורק בלומד עצמו.

אז מה לא צריך?

לפני שניגש לעקרונות עצמם אני רוצה לשבור שני מיתוסים בנוגע ללימוד שפה. שני הדברים שממש לא צריך:
1. כישרון. אנשים מאמינים שהם לא קולטים את השפה משום שאין להם כישרון לשפות. זוהי שטות גמורה ואתן לכם דוגמא קטנה: יום אחד החלטתי שאני רוצה לצייר. מי שמכיר אותי יודע שאין בי ולו גרם אחד של כישרון אמנותי, להיפך. לקח לי יומיים ללמוד את 5 העקרונות לציור בשמן וביום השלישי ציירתי את הציור הזה:

למי שלא מאמין, החתימה שלי מופיעה בצד ימין למטה. העיקרון הוא פשוט: לא משנה מה האתגר או המשימה, יש מי שעושה את זה ממש טוב ופיתח שיטה או מודל כדי שאנחנו ה"אנשים הרגילים" נוכל לעמוד במשימה בקלות. אותו דבר עם לימוד שפה, לא נדרש כישרון מיוחד.

2. הדבר השני שממש לא צריך כדי ללמוד שפה במהירות זה לחיות במדינה זרה. ראו את כל המערביים שגרים בהונג קונג ולא יודעים מילה בסינית, או להיפך, את כל הסינים שגרים בארה"ב, אוסטרליה, אנגליה וקנדה ושאינם דוברים אנגלית כלל. הסיבה היא פשוטה: אדם שטובע לא ילמד לשחות. כשאדם לא מכיר שפה הוא למעשה כמו תינוק, ואם הוא שומע מההתחלה תכנים של מבוגרים זה פשוט יעבור לו מעל הראש. להיטמע במדינה זרה זה לא מספיק.

5 העקרונות

1. להתמקד בתוכן שרלוונטי אליך – מידע שעוזר לנו להשיג את המטרות שלנו הוא רלוונטי אלינו. אנחנו לומדים ערבית מסיבה מסוימת, ככל שיהיה לנו יותר קל להתחבר לתוכן כך הקליטה שלנו תהיה מהירה יותר. אם למשל אני לומד רפואה (ואני לא...) אני אזרז מאוד את תהליך הלימוד אם אתמקד בתכנים שיסייעו לי לתת שירות טוב יותר למטופליי.

2. להשתמש בשפה ככלי תקשורת כבר מההתחלה – אנחנו נלמד מהר יותר אם נשתמש בשפה מההתחלה. בדיוק כמו תינוק שלומד לדבר, הוא משתמש בשפה כדי להשיג את מה שהוא רוצה. הרצון הזה לתקשר מאיץ מאוד את לימוד השפה. אנחנו למעשה בונים כלי על מנת לתקשר עם אנשים דוברי ערבית, אם נשתמש בכלי מהיום הראשון הוא יתפתח מהר יותר.

3. כשתבינו את המסר – תדעו את השפה. בסופו של דבר ההבנה היא העיקר. לא דקדוק, אוצר מילים או צבירת ידע. ברגע שנוכל להבין את המסר כל השאר יבוא יותר בקלות. אם תאזינו לשפה, למשל באחד מקטעי הוידאו שבתחילת כל יחידה ב-Arabic2use, ותתמקדו קודם כל בהבנת המסר הכללי, השפה תחלחל אט אט לתת המודע שלכם.

4. תרגול פיזי – קליטה של שפה חדשה היא תהליך פיזי. המח שלנו רגיל לסנן באופן אוטומטי צלילים שאינם מוכרים לנו, כך שאם מישהו מדבר בשפה זרה לידנו אנחנו לא נקשיב לזה ואם לא נקשיב גם לא נוכל ללמוד. יש לאמן את המח לשמוע את השפה. בנוסף, גם הדיבור דורש שרירים. יש 43 שרירים בפנים שלנו ואנחנו צריכים לתאם את הפעולה שלהם בצורה כזו שייצאו צלילים שאנשים אחרים יוכלו להבין (במאמר הבא נפרט את 7 הפעולות שיש לעשות כדי לקיים את חמשת העקרונות ושם נראה מה עלינו לעשות כדי לאמן את שרירי הפנים לשפה החדשה).

5. מצבנו הפיזי והנפשי קובע! אם אנחנו  עצובים, מודאגים, כועסים או עצבניים, לא נצליח ללמוד. נקודה. אם אנחנו שמחים, רגועים ונינוחים, המח במצב סקרני ונלמד הרבה יותר מהר. הדבר החשוב ביותר לטעמי: אל תנסו להיות מושלמים. אם נשאף לשלמות בלימוד שפה פשוט נשתגע. אם כל פעם שמישהו עושה טעות או שאנחנו טועים נתעצבן ונכעס, לא נצליח ללמוד. אם נהיה נינוחים ונקבל את זה שחלק אנחנו מבינים וחלק לא ונתמקד במה שאנחנו כן מבינים, נשאר נינוחים ונלמד הרבה יותר מהר. להרשות לעצמך לטעות זה סוג של מצב נפשי.

לסיכום, אני מקווה שהעקרונות האלה יעזרו לכם. בפוסט הבא אכתוב על 7 הפעולות שצריך לבצע על מנת ליישם את העקרונות הללו. ואם לא תרגלתם את הערבית שלכם בזמן האחרון אז זה הזמן להיכנס לאתר. לא להתעצל: www.arabic2use.co.il
המאמר נשען על ההרצאה המומלצת הבאה: https://www.youtube.com/watch?v=d0yGdNEWdn0

שלכם,
יונתן
צוות מדברים ערבית – Arabic2use


תגובה 1: